Skabelsen som sansefortælling
Her finder du opskriften på sansefortællingen over skabelsesberetningen i biblen (1. mosebog kap. 2).
Du kan vælge at afspille videoen på klassens smart board og lade eleverne følge instruktionen på videoen. Det kræver mindre forberedelsestid. De lærer nok udenad hurtigere end dig, så når de har prøvet det 2-3 gange, vil de sandsynligvis kunne fortælle historien selv.
Eller du kan bruge videoen som demonstrationsvideo, hvor du selv lærer at lede sansefortællingen. Uanset gentager I sansefortællingen, indtil eleverne selv kan fortælle historien med ord og håndgreb.
Nedenunder finder du opskriften som tekst.
Verdens skabelse
Introduktion
Historien om, hvordan Gud skabte verden på kun syv dage, har naturligvis syv billeder – foruden introduktionen om mørket over urdybet med guds svævende ånde. For at gøre det nemmere at huske teksten indledes hver skabelsesdag med ordene:
”Første dag sagde Gud… Anden dag sagde Gud… Tredje dag…”
Ligesom hver skabelsesdag afsluttes med ordene:
”Gud så, at det var godt.”
0. Læg begge håndflader og lyt.
I begyndelsen var der tungt mørke over urdybet.
Læg din vægt i to flade hænder på ryggen.
Men Guds ånd svævede over vandene.
Et par fingerspidser slanger sig i slowmotion op over ryggen.
1. Første dag sagde Gud: ”Der skal være lys!”
Tegn en flamme på midten og lad lysstråler sprede sig.
Gud så, at det var godt. Alle gentager.
2. Anden dag sagde Gud: ”Der skal være en himmelbue over vandene.”
Tegn en bue tværs over ryggen.
Gud så, at det var godt.
3. Tredje dag sagde Gud: ”Vandet skal samle sig, og jorden skal grønnes.”
Der voksede træer op.
Tegn stammen med ad ryggen, rødderne ud af benene og grenene ud af armene.
Der voksede stride buske.
Tegn stride grene i alle retninger.
Der voksede bløde fløjlsgræsser.
Tegn i slowmotion hver enkelt græsstrå.
Der voksede blomster i alle farver.
Pluk blomster på kroppen og samle dem i din anden hånd til en buket, som du stiller ovenpå hovedet.
Gud så, at det var godt.
4. Fjerde dag sagde Gud: ”Der skal være lys på himmelbuen, så vi kan se forskel på dag og nat.” Gud skabte solen. Tegn en sol. Gud skabte månen. Tegn en spinkel måne. Og Gud skabte alle stjernerne. Tegn stjernerne.
Og Gud så, at det var godt.
5. Femte dag sagde Gud: ”Fisk skal svømme i vandet, og fugle skal flyve under himmelbuen.”
Fisk: Flad hånd svømmer + Fugl: Håndryggene mod hinanden og flyv med fingrene / Grib om hvert skulderbladene og bevæg dem det rytmisk.
Og Gud så, at det var godt.
6. Sjette dag sagde Gud: ”Jorden skal vrimle med dyr.”
Gud skabte elefanten, der gik langsomt og tungt.
Gå tungt med et par knyttede næver.
Gud skabte musen, der hurtigt listede.
To fingerspidser løber let.
Gud skabte slangen, der krøb.
Håndkant slanger sig.
Og Gud sagde: ”Og jorden skal vrimle med mennesker. Jeg gør menneskene så kloge, at de kan passe godt på jorden, himlen og havet.”
Forestil dig, at din makkers krop er hele verden, som du skal passe godt på. Du lægger dine flade hænder og stryger i små, beskyttende cirkler rundt på hele kroppen, og ved hovedet er du så forsigtig, at du kun lige kan mærke håret.
Og Gud så, at det var godt.
7. Syvende dag så Gud den gode verden, han havde skabt. Han gabte (Du gaber), strakte sig (Du strækker dig) og sagde: ”Nu må jeg hvile.”
Læg med lukkede øjnene ansigtet mod din makkers ryg.
Se det var historien om, hvordan Gud skabte verden på syv dage.
RESPONS:
Sig tak for historien til din makker.
Og inden vi bytter, så fortæl, om jeres makker lavede et billede på ryggen, som I syntes passede godt til scenen i historien.
(Respons skærper elevernes opmærksomhed og motiverer dem til at være mere billedskabende med deres fortællegreb. Desuden giver det selvtillid til fortælleren, at de har formet ydre billeder, som har fremkaldt indre billeder og sansninger - og velbehag - hos deres makker.)
lad eleverne Improvisere over enkelte af billederne
Når I har lavet massagen flere gange, kan du vælge at lade eleverne komme med deres egne bud. Det er nemmest for eleverne at finde på fortællegreb til dyr på sjettedagen. Du starter derfor med at invitere dem til at komme med forslag til et dyr og et massagegreb. Hvordan kan de få deres makker til at fornemme, at det dyr går, kravler, kryber eller hopper på deres ryg? Resten af gruppen efterligner massagegrebet.
Bagefter snakker de med deres makker om, hvilket dyr de bedst kunne fornemme. De bytter, og resten af gruppen inviteres til at komme med forslag, som de også snakker om bagefter. Responsen skærper deres interesse i at finde på illustrerende greb. Betragt det som en æstetisk lærerproces og en form for billedkunst - de skaber billeder med deres hænder og ord.
Bagefter prøver I at improvisere med tredjedagen og finde på planter, træer, buske, græsser eller blomster.