Kys Tudsen - fortælleforløb 1
Fortælleforestilling for børnene og fortælleworkshop for personalet
Et forløb, der giver børnene en kulturel oplevelse og som samtidig giver personalet ny faglig inspiration. Styrker jeres kompetancer og mod til at arbejde med fortælling og æstetiske lærerprocesser og inddrage samtlige af de nye pædagogiske lærerplanstemaer. Forløbet tilpasses jeres hus, men kunne se sådan her ud:
Formiddag: Fortælleteater-forestillingen Kys Tudsen i jeres institution. Deltagerantallet afhænger af hvor mange der kan være i jeres rum. Læs om forestillingen
Kl. 17-20: Personale workshop i jeres institution (for et team eller for hele huset). Vi tager udgangspunkt i eventyret Kys tudsen.
Vi snakker om dagens forestilling – hvilke fortællegreb, brugte jeg? Hvordan virkede det på børnegruppen?
Vi arbejder med involverende oplæsning, hvor I øver jer på at læse eventyret højt på en måde, som involverer børnene undervejs. Jeg har nogle fortælleæsker med, som jeg har udviklet. Dem øver vi os på, og I får en fortælleæske til huset, så I kan bruge det fremadrettet. Det er samme eventyr.
Vi arbejder med at fortælle mindre dele af eventyret: Beskrivelse - øvelse.
Vi øver en simpel sangleg, jeg har lavet til eventyret – I får opskriften og kan lave den med børnene direkte. Og I præsenteres for en teatersangleg, som jeg også har udviklet til eventyret, og som I også kan lave selv med børnene. Begge sanglege får i også på video.
I introduceres for forskellige ideer til billedkunst, hvor I kan lave skrubtudser med børnene (vi laver dem ikke sammen).
I introduceres for et lille materiale, jeg har lavet om skrubtudser, så I kan arbejde med skrubtudsen i natur og teknik.
Vi brainstormer kort på, hvordan I ellers kunne tænke jer at arbejde med skrubtudsen, prinsesser, prinser, slotte, moser og eventyr og sætter det i relation til de pædagogiske lærerplanstemaer.
I får et eksemplar af oplæsningsbogen Tudsen Tue, som I kan læse højt i de følgende uger for de største børnehavebørn.
Herefter sætter I 3 uger af til eventyrværksted, som begynder dagen efter. I vil have masser at gå i gang med direkte, som ikke kræver mere forberedelse.
Kys Tudsen - Fortælleforløb 2:
3-4 uger efter Fortælleforløb 1 får I igen besøg. På et personalemøde på 3 timer samler vi på en fortællende måde op på jeres eventyrværksted og sætter jer i gang med et nyt forløb. Hvilke erfaringer har I gjort jer? Hvad vil I gerne bringe videre med ind i det næste eventyrværksted? Hvad vil I være opmærksomme på at gøre endnu bedre? I har forinden valgt jer et nyt eventyr eller fortælling, som I vil arbejde ud fra. sammen udvikler vi ideer til, hvordan I kan lave aktiviteter med børnene ud fra den nye historie.
Indholdet på denne dag afhænger af første workshop, men overordet handler det om at evaluere på den mellemliggende projektperiode – på en anderledes og mere fortællende måde. Hvilke erfaringer har I gjort jer? Hvad vil I gerne bringe videre med ind i det næste eventyrværksted? Hvad vil I være opmærksomme på at gøre endnu bedre?
I har forinden valgt jer et nyt eventyr eller fortælling, som I vil arbejde ud fra. Sammen udvikler vi ideer til, hvordan I kan lave aktiviteter med børnene ud fra den nye historie. I kan bruge nogle af de eventyrmetoder, som I har afprøvet i den første periode, og som fængede hos børnene. Og endnu mere udvikle jeres egne ideer. Igen sætter I 3 uger af til næste eventyrforløb.
Lavet for bla. Skovbørnehaven Den blå Anemone, Kollund Børnehuse, Spiren, Sukkertoppen, Kløverhusene, Toften, Børnehuset Engvej og Børnekompasset.