Fyrtøjet fortælleforløb 1
For børnehuse eller lærerteams
Fortælleforestilling for børnene og kompetenceudvikling for personalet/lærerne
Et forløb, der giver børnene/eleverne en kulturel oplevelse, og som på et efterfølgende personalekursus samtidig giver personalet/lærerne ny faglig inspiration.
I voksne inspireres til at handle, før I tænker. Og I får for alvor lov til at have det sjovt, for det er dybt fagligt.
Forløbet udfordrer normkritisk. Personalet kommer til at reflektere over, hvad det er for fortællinger, værdier og rollemuligheder, vi giver videre til næste generation.
Kernebegreber styrkes: Hvordan er det at være i en proces og tillade sig at dvæle i nuet? Når vi styrker vores kompetencer i sensitivitet, kreativ dømmekraft og improvisation, så styrker vi samtidig vores arbejde med inklusion og fællesskab
Alt det kan arbejdet med fortælling og æstetiske lærerprocesser bruges til. Samtidig virker forløbet som teambuilding.
Forløbet knytter sig til billedbogen, Den forheksede prinsesse og fyrtøjet, fra Dansklærerforeningen 2023. Forestillingen spiller bogens eventyr, og undervisningsmaterialet findes bag i bogen, ligesom der er flere videoer, hvor børnene kan møde forfatteren/fortælleren.
Det siger folk…
Tilpasses huset / skolen
Forløbet tilpasses jeres hus/skole. Jeg har lavet forløbet for skoler, hvor alle lærere fra 0. - 9. klasse deltog, og jeg har lavet det for børnehuse, hvor både vuggestuen og børnehaven deltog.
Et forløb kunne se sådan her ud:
Forestilling om formiddagen
Forestillingen Fyrtøjet - som HC Andersens farmor fortalte det spilles i jeres institution eller skole om formiddagen.
I har forberedt børnene/eleverne ved at vise dem forestillingens små videoer, hvor I på forhånd kan lære prinsesens sang samt heksens og soldatens remser. På den måde deltager alle i fortællingen.
Deltagerantallet afhænger af hvor mange, der kan være i jeres rum, dog max 80 børn.
Personaleworkshop om eftermiddagen
Kl. 17-20: Personale workshop i jeres institution/ skole (for et team eller for hele huset). Vi tager udgangspunkt i eventyret Fyrtøjet.
Vi snakker om dagens forestilling – hvilke fortællegreb, brugte jeg? Hvordan virkede det på børnegruppen?
I introduceres kort til den kønspolitiske baggrund for forestillingen / bogen, H. C. Andersen, hans forhold til sin farmor, om Evald Tang Kristensen, folkemindesamlerne og de 21 danske versioner af eventyret. Hvilke værdier og normer vil vi gerne reproducere overfor næste generation?
Vi afprøver en teatersangleg, jeg har skrevet til eventyret. Den danses i en cirkel, og seks skuespillere får eventyrkapper på: Soldaten, heksen, en af hundene, prinsessen, kongen og dronningen. På skift kommer de ind i cirklen, og sammen dramatiserer vi historien. På workshoppen prøver vi med mine eventyrkapper, og I får en materialepakke med de lækreste stoffer, bånd, snore og knapper, så I selv kan sy jeres egne kapper. Der følger opskrifter med, det er super simpelt, så alle kan bruge det.
Vi øver os i at genfortælle eventyret helt kort i en sansefortælling, en slags eventyrmassage. Med simple fortællegreb lærer vi at lede et massageforløb, så børnene kan fortælle eventyret på ryggen af en makker. Kan tilpasses vuggestuen, og skolebørn kan hurtigt lære selv at lede sansefortællingen og bagefter finde på egne opskrifter til andre eventyr.
Vi arbejder med at fortælle mindre dele af eventyret, hvor vi efterligner fortælletricks fra dagens forestilling. Alle kan efterligne noget. Vi arbejder i små grupper, så det er et trygt og rart læringsmiljø for alle.
I introduceres til forskellige ideer til billedkunst (Vi laver det ikke sammen).
I inspireres til selv at udvikle flere eventyrmetoder: Hvordan kan I ellers arbejde med eventyret og H. C. Andersen? I børnehuse sætter vi det i relation til de pædagogiske lærerplanstemaer; i skolerne relaterer vi til mål.
Herefter sætter børnehuse 3 uger af til eventyrværksted, skolerne aftaler et antal lektioner, som begynder dagen efter. I vil have masser at gå i gang med direkte, som ikke kræver mere forberedelse. Og I vil være inspireret til at lave noget, I har lyst til.
Hotelovernatning, hvis geografien kræver det. Der beregnes ikke moms på undervisning.
Nogle børnegrupper vil have glæde af mindre hold. En ekstra forestilling samme dag: 3000 kr.
Bogen Den forheksede prinsesse og fyrtøjet tilkøbes med rabat, 200 kr. per bog.
Fyrtøjet - Fortælleforløb 2:
3-4 uger efter Fortælleforløb 1 får I igen besøg. På et personalemøde på 3 timer samler vi på en fortællende måde op på jeres eventyrværksted og sætter jer i gang med et nyt forløb.
Indholdet på denne dag afhænger af første workshop, men overordet handler det om at evaluere på den mellemliggende projektperiode – på en fortællende måde. I fortæller om stjernestunder. Og sammen søger vi i jeres små historier om der var børn, som viste nye sider, af sig selv, om der var kolleger, som fik plads til at voksne, og om der var kollegiale samarbejder, som overraskede? Vi tager pulsen på arbejdsglæden.
I har forinden valgt jer et nyt eventyr eller fortælling, som I vil arbejde ud fra. Sammen udvikler vi ideer til, hvordan I kan lave aktiviteter med børnene ud fra den nye historie. I kan bruge nogle af de eventyrmetoder, som I har afprøvet i den første periode, og som fængede hos børnene. Og endnu mere udvikle jeres egne ideer. Igen sætter I 3 uger/et antal lektioner af til næste eventyrforløb.