Balladen om skiftingen - frit efter Selma Lagerlöf
forestilling med balladedans samt undervisningsmateriale
MULIGHED FOR FORTÆLLEWORKSHOP
En troldkælling kom gående gennem skoven med sin unge hængende i en birkebarkspose på ryggen. Han var stor og hæslig, med hår som børster, tænder som syle og klo på lillefingeren, men troldkællingen syntes naturligvis, at der ikke fandtes dejligere barn i verden.
Sådan begynder Selma Lagerlöfs dramatiske og gribende fortælling om at være udstødt – og om den pris, som må betales af hende, som er modig nok til at forsvare den udstødte - og som dermed sætter sig op imod gruppen. Om kærlighedens bærende kraft.
Fortællingen fortsætter sådan her
Troldkællingen får øje på et lille menneskebarn og forbytter det med sit eget. Bondemanden og bondekonen forstår ikke, hvad der er sket med deres barn, og naboerne kommer til med gode råd om, hvordan man skal tugte det grimme, hæslige barn. Det grimme og unormale skal straffes og udstødes. Manden er enig, men bondekonen kan ikke få sig selv til det.
Troldungen vil ikke spise den gode menneske-mad, hun stiller frem, og er ved at dø af sult. Manden og gårdens folk sparker og prygler ham. Bondekonen lægger sig imellem, og først da hun kommer hjem fra mosen med skrubtudser, edderkopper og halvdøde mus, kaster troldungen sig grådigt over maden.
Manden beskylder hende for ikke at elske deres eget menneskebarn, siden hun kan tage sig af troldeungen. Efterhånden vender både han, gårdens folk og naboerne sig imod hende. Selv hunden vil ikke lystre, og ænderne og hønsene ude i andegården hakker på hende.
Forsvarer hun den udstødte, bliver hun slev udstødt. Manden vil have hende til at vælge imellem ham eller det hæslige barn. Til sidst sætter troldungen ild til gården, og bondekonen løber ind i flammerne og reder ham ud.
Da beslutter manden sig for at forlade hende og begiver sig på vandring. Og på vejen møder han sin egen menneske-dreng, der nu er blevet stor og fortæller ham, at hver gang bondekonen forsvarede troldungen, gav ham trolde-mad og passede på ham, så gjorde troldkvinden det samme for ham. Drengen siger: “Da mor ofrede det, der var hende mere værd end livet, da havde troldene ikke mere magt over mig og lod mig gå”. Faren forstår det ikke. “Jo”, forstsætter hans søn, “hun lod jo dig gå fra hende for at kunne beskytte troldungen”.
Da forstår bondemanden, at hans kone har reddet deres søn, og den lille familie finder sammen igen. Til stor undren hos gårdens folk og alle naboerne.
Fakta om forestillingen:
Medvirkende og manuskript (på baggrund af Selma Lagerlöfs fortælling): Anette JahnInstruktion: Ellen Dahl Bang
Kostume og scenografi: Susse Thorseng Lærche og Måle Fortælleteater
Balladetekst: Lene Malmstrøm og Anette Jahn, mel: middelalderballaden Elverskud
I samarbejde med H. C. Andersen festivalen og med inspiration fra folkekirkens skoletjeneste i Næstved har teatret produceret et elektronisk undervisningsmateriale, der retter sig mod dansk, kristendom og billedkunst, 4. - 6. klassetrin, samt konfirmander.
Forestillingens tema omkring mobning og ensomhed bliver behandlet gennem Lagerlöfs kunsteventyr samt gennem to paralleltekster: H. C. Andersens Den grimme Ælling og den bibelske fortælling om Zakæus. I kan afspille begge video-fortællinger direkte i klassen, hvor Anette Jahn fortæller.
Undervisningsmaterialet er inkluderet i forestillingens pris.
Tilkøb af dramaworkshop
Mellemtrinnet
Der kan bookes en dramaworkshop efter forestillingen for en enkelt klasse, og den tilpasses til klassetrin og den enkelte lærers ønsker. Temaet vil være: Mobning og ensomhed, og vi fordøjer forestillingen sammen. Vi hører om, hvordan man i Norden tidligere opfattede fysisk og psykisk handicappede som såkaldte skiftinger - og dermed som ikke-mennesker, man bare måtte sparke til. Og vi arbejder med dramaøvelser, der styrker fællesskabet og inkluderer alle i gruppen.
Varighed workshop: 60 min.
Pris workshop: kr. 2.000
Fortælle workshop for voksne
LÆR AT GENFORTÆLLE KLASSIKERE ELLER BIBELSKE HISTORIER
Ønsker du at genfortælle klassisk litteratur, eventyr eller bibelske historier for dine elever og på den måde invitere dem endnu længere ind i litteraturens verden eller biblens historier? Måske fortæller du allerede og søger ny inspiration.
Vælg dig en fortælling, som du holder af og kunne tænke dig at arbejde med. Det er en fordel at vælge en kort fortælling at øve sig på. Du skal slet ikke kunne den på forhånd.
På kurset tager vi udgangspunkt i din dagligdag og din begrænsede forberedelsestid. Og vi arbejder med, hvordan du kan læse en tekst et par gange og lære at huske en historie. Og hvad du skal gøre ved den, når den skal rejse sig fra bogens blade og fortælles mundtligt og kropsligt på en levende måde foran dit publikum - om det nu er børn, unge eller voksne.
PR-materiale:
Da forestillingen ikke har haft premiere endnu, har vi ikke de rigtige billeder endnu. Men har du brug for fotos allerede nu, kan disse godt bruges. Du må også frit bruge de tre videoer fra siden her.