Zakæus, Skiftingen og Den grimme ælling
Til eleverne
1. Da Zakæus blev rig – en gendigtning
Anette Wilhjelm Jahn har gendigtet den bibelske historie om tolderen i træet, Zakæus. Det er der kommet en videofortælling ud af, produceret af Måle Fortælleteater. Historien starter helt fra Zakæus er dreng. Hvad har han mon oplevet som barn, siden han som voksen vælger at arbejde for fjenden og blive tolder for romerne? Hvordan han har det med sin kone og sine børn? Og hvorfor bliver de andre folk i byen så sure, da Jesus inviterer sig selv til at spise i Zakæus hus?
En fortælling om først at blive holdt udenfor - for så til sidst at blive inviteret ind i fællesskabet. Om at høre til eller ikke høre til.
Link til videofortællingen
Video-fortællingen er lavet til alle de klasser, som har været inde at se forestillingen. I skal bruge et link, som I kan få af den, som har inviteret jer til forestilling, fx. skoletjenesten, kirken eller skolebiblioteket.
2. To gendigtninger
”Da Zakæus blev rig” er historiefortælleren Anette Jahns frie gendigtning af den meget korte tekst i biblen. En fri gendigtning betyder, at hun frit har fundet på alt muligt i historien. Og at hun har tolket, hvad historien betyder og egentlig handler om – set med hendes øjne. For at du kan opdage, hvad der er nyt, og hvad der er gammelt i gendigtningen, så kan du læse den originale tekst herunder.
Den originale bibeltekst
Og Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen. Dér var der en mand, som hed Zakæus, han var overtolder, og han var rig. Han ville gerne se, hvem Jesus var, men kunne ikke se for skaren, da han var lille af vækst. Så løb han i forvejen og klatrede op i et morbærfigentræ for at få ham at se, for han måtte komme den vej forbi.
Da Jesus kom til stedet, så han op og sagde: ”Zakæus, skynd dig at komme ned. I dag skal jeg være gæst i dit hus”. Så skyndte han sig ned og tog glad imod ham. Men alle som så det, gav ondt af sig og sagde: ”Han er gået ind som gæst hos en syndig mand”.
Men Zakæus stod frem og sagde til Herren: ”Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelte tilbage”.
Da sagde Jesus om ham: I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams søn. For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
(Lukasevangeliet kapitel 19, vers 1-10)
Spørgsmål til gendigtningen:
A. Hvad er med i Anette Jahns gendigtning fra den originale tekst fra biblen?
B. Hvad har Anette Jahn selv fundet på?
C. Synes du, Anette Jahn må gendigte så frit? Hvad taler for? Og hvad taler imod?
Morbærtræ
Morbærtræet kan fint vokse i Danmark, men det stammer fra Lilleasien. Det er et frugttræ, som kan blive meget stort, og det ligner lidt et figentræ. Et sort morbær ligner et kæmpe brombær og smager meget sødt. Det var et populært bær på Jesus tid.
Træet er næsten eventyrligt, for om foråret springer det ud på én eneste nat.
I et supermarked kan klassen købe en pose tørrede morbær, som I kan smage. De smager sødt.
Maleriet set som gendigtning
Kig på maleriet ovenover af maleren Niels Larsen Stevns. Han har illustreret en scene fra den originale bibelhistorie. Når en kunstmaler maler en illustration til en historie, så bliver maleren nødt til at fortælle videre på historien. Og han eller hun bliver nødt til at tolke historien og finde på meget mere, end der er beskrevet i teksten. Stevns har fx valgt at male i farver, og der er ikke en eneste farve nævnt i den oprindelige bibeltekst. Så han har fx været nødt til at beslutte en masse omkring farverne.
Spørgsmål til maleriet:
A. Hvilket øjeblik fra historien har maleren Stevns valgt at male?
B. Hvad har Stevns selv fundet på?
C. Hvordan kunne man have malet det øjebliksbillede anderledes? Prøv at beskriv det med ord.
3. Spørgsmål om ensomhed
A. Zakæus var for lille. Skiftingen og den grimme ælling var for store. Ingen af dem passede ind. Men de følte sig alle tre både for store og for små. Hvad kan det betyde?
B. Skiftingen, den grimme ælling og Zakæus er alle sammen ensomme. Hvordan er de det, tror du?
C. Hvilke tegn på ensomhed, kan du læse i de tre tekster?
D. Hvorfor er de blevet ensomme, tror du?
E. Hvordan føles ensomhed?